Annat: Män som hatar kvinnor


Igår var jag på premiären av filmen Män som hatar kvinnor, som är baserad på Stieg Larssons bok med samma namn. Det har ju varit mycket skriverier om den här filmen, och den har haft väldigt höga förväntningar på sig. Och det är ju helt förståeligt eftersom att så många över hela världen har läst och hyllat böckerna i trilogin. Jag själv läste Män som hatar kvinnor för ungefär ett år sedan, och tyckte att den var jättebra. Har sett fram emot den här filmen länge nu:P

I alla fall tyckte jag att filmen var superbra! Jag var rädd för att det skulle bli segt och att jag skulle bli besviken. Men jag blev verkligen posivitvt överraskad! De flesta miljöerna och karaktärerna stämde in helt på mina uppfattningar.
Huvudrollerna Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander, spelades av Mikael Nyqvist respektive Noomi Rapace, och de båda gjorde sina roller jättebra. Speciellt Noomi, som måste haft den svåraste karaktären att tolka. Tänk att ha så många människors uppfattningar och förväntningar att leva upp till. Detta blev helt klart hennes genombrott. Hoppas på att se mer av henne i framtiden, för hon var riktigt duktig. Andra skådespelare var Lena Endre, Sven-Bertil Taube, Peter Andersson mfl. Den enda skådespelaren som inte passade, var Peter Haber. Visst, han är väl en duktig skådespelare, men han var helt fel för sin roll! Man är van att de honom som en snäll Martin Beck, inte som den han spelade. Ni skulle förstå om ni läst boken och sedan såg filmen.. De borde valt en annan för den rollen.
Filmen innehöll en hel del våldsamma och obehagliga scener, men gud vad den var bra! Spännande hela tiden. Jag rekomenderar er verkligen att se den. Dock kan jag tänka mig att det kan bli svårt att hänga med om man inte läst boken.. Det är väldigt mycket namn och annat att hålla reda på, men det går säkert bra ändå. Det är bara vad jag tror. Filmen tog inte heller med allt som fanns med i boken, men det kan man ju inte kräva och så är det ju oftast när böcker bir film. De tog med så mycket de kunde på två och en halv timme. Det blev absolut inte långtråkigt, vilket man kanske kan tro om en sådan lång film.
Nu ser jag fram emot tvåan och trean, som tyvärr inte kommer visas på bio, utan på tv som serie istället. Lite tråkigt faktist.. Men men, full pott för Män som hatar kvinnor från mig!:)
HÄR kan ni se en trailer.


Kommentarer
Postat av: Betty

Tänker absolut se filmen! Även fast jag inte läst boken... Har lite dåligt tålamod med böcker nämligen hehe:P Michael Nyqvist är alltid bra i sina filmer. Och hon Noomi får väl sitt stora genombrott nu. Jag har läst att boken är jättepopulär i Frankrike faktiskt så filmen lär ju bli stor där också. Trist att dom gör tv serie av dom andra två böckerna. Brukar inte vara samma kvalitet på produktionen då.

2009-02-28 @ 19:48:32
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/
Postat av: discount true religion jeans

jättepopulär i Frankrike faktiskt så filmen lär ju bli stor där också. Trist att dom gör tv serie av dom andra två böckerna. Brukar inte vara samma kvalitet på produktionen då.

2010-08-09 @ 04:27:26
URL: http://www.jeansbrandsonline.com/
Postat av: true religion jeans sale

läst boken... Har lite dåligt tålamod med böcker nämligen hehe:P Michael Nyqvist är alltid bra i sina filmer.

2010-08-09 @ 04:29:02
URL: http://www.jeansbrandsonline.com/
Postat av: discount true religion jeans

en hel del våldsamma och obehagliga scener, men gud vad den var bra! Spännande hela tiden. Jag rekomenderar er verkligen att se den.

2010-08-09 @ 04:30:28
URL: http://www.jeansbrandsonline.com/
Postat av: moncler jackets

Since my job is help­ing people and busi­nesses to use tech­no­logy, I’ll be try­ing to focus on posts that provide inform­a­tion that will be use­ful. Some art­icles will be tech­nical and aimed at sys­tem admin­is­trat­ors or tech­nical users.

2010-08-20 @ 10:01:29
URL: http://www.monclerjacket-us.com/
Postat av: 000

men det kan man ju inte kräva och så är det ju oftast när böcker bir film.

2010-09-08 @ 08:44:12
URL: "http://www.eluxury-sale.org/
Postat av: 000

men det kan man ju inte kräva och så är det ju oftast när böcker bir film.

2010-09-08 @ 08:46:43
URL: http://www.cheapwatches4sale.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0